torsdag 17 mars 2011

lite nytt i samlingen...

Jag börjar lida av utrymmesbrist under växtlampan nu.
Där trängs chili, tomater, tobaksblommor, violruta, praktmire, lobelior, malvor etc. etc.

Idag var jag också via handelsträdgården Sunds här i Jakobstad och köpte lite sticklingar av Pelargoner.
De flesta sorterna var slut men av Mårbacka "drottning Ingrid" fanns det massvis kvar och de var även i gott skick. Så jag köpte med mig 5 plantor hem.

Drottning Ingrid

 Fuchsia har jag aldrig testat men tänkte testa i sommar. 
Köpte tre olika men ändå ganska likadana.
(ena hittar jag ingen bild på google) men "Denise" hette den.
 Hoppas att de växer till sig ordentligt tills i sommar :)

new dollar princess

euro princess

Skolade om en del plantor också idag och snart är det helt fullt med hundratalet små plantor..men fina blir de av extraljuset de får i år.

Bara jag kommer ihåg att ta några kort på dagen med solljuset så ska jag visa lite av mina målarprojekt också och odlingen...Men är lite distre´ för tillfället. Jag har rökt i snart 16år och har nu bestämt mig för att det får räcka (höll förstås upp under graviditeten och tills rasmus var några månader gammal, men min karaktär räckte inte längre den gången). Nu har jag som plan att verkligen klara av att sluta, tungt är det och jag börjar verkligen känna av aggressionerna och paniken, den kroppsliga abstinensen osv.. men, värre har jag nog varit med om ändå så detta borde gå vägen..hoppas jag.

Ha en skön kväll!

5 kommentarer:

  1. Margareta i Umeå17 mars 2011 kl. 19:30

    Ett utmärkt beslut att sluta röka. Bra för dej och bra som förebild för din son. Sedan får du njuta av din trädgård flera år till i livet.
    Jag håller tummarna och tårna för att du ska lyckas.
    Tänk på alla pengar du sparar (till att köpa flera växter för, kanske. :))
    Kram från en landsman utan blogg.

    SvaraRadera
  2. DUKTIG TJEJ!!! Att sluta röka var en av det bästa saker jag gjort! Har du kommit så långt att DU SJÄLV bestämt dig så kommer du att klara det;) Lycka till med det och dina pelargon och fuchsiasticklingar;) Ha det gott/Monne

    SvaraRadera
  3. Håller både tummar och tår för att du ska lyckas sluta röka.
    Stoppa 'rökpengen' i ett kuvert, gå och köp dig en belöning för pengarna varje vecka tex. fler växter.

    Önskar dig en trevlig kväll!

    SvaraRadera
  4. Heja dig!! Jag vet hur svårt det är; rökare i nästan 20 år men helt totalt rökfri sen 7 år. Säger som Monne; bland det bästa jag gjort.
    Lycka till!
    Kram

    SvaraRadera
  5. Utrymmesbrist var ordet! Som tur är har jag takfönster i sovrummet, ett i öst, ett i väst och när de inte täcks av snö är de perfekta för växande plantor, ljust och svalt.
    Lycka till med rökstoppet!
    Ha det gott!/Laila

    SvaraRadera