måndag 14 mars 2016

Måndagstema - "favoritkombo"

Måndagstemat hos Kitty är idag "favoritkombo" och oj så många favoriter jag har, eller egentligen så är hela trädgården en enda salig blandning av favoriter och allt byggs ändå upp av kombinationer mellan växter och hela tiden kommer nya idéer om växter som ska flyttas, delas och kombineras ihop med andra. Tur är väl det för jag gillar att förändra och förbättra, gruppera och minimera fast utan att ändå minimera ihjäl mig.
Fast när jag riktigt tänker efter så är det väldigt mycket upprepning jag sysslar med, jag gillar blad och har många Hosta, Ajuga reptans och Heuchera hos mig. Primulor är en stor favorit också och Irisar börjar smyga sig in mera och mera märker jag.
Inga märkvärdiga växter, jag gillar inte att dalta så mycket med mina växter utan väljer gärna säkrare växter som är lätta att få att må bra och som trivs hos mig och därmed visar sig från sin bästa sida.


Hosta undulata 'albomarginata', okänd Heuchera, Primula juliae 'John Moo', Primula juliae 'Red Lofotur', Heuchera sanguinea, Geranium cinerea 'Ballerina'. 

Iris germanica, Ajuga reptans
Ajuga reptans 'Rose Glow', Bergenia cordifolia 'Rrotblum'
Scilla, Primula juliae 'Red Lofotur'
Anemone multifida 'Rubra', Dicentra formosa, Cornus alba 'Sibirica Variegata'

Okänd Heuchera och Ajuga reptans 'Rose Glow' 

Potentilla fruticosa 'Pink Beauty', Lamium maculatum 'Beacon Silver', Physocarpus opulifolius 'Diabolo'

Sedum telphium 'Hertsfreude', Plantago major 'Atropurpurea', Ajuga reptans 'Rose Glow'

6 kommentarer:

  1. Du har så härliga kombinationer hos dig Sandra! Roligt att du hänger på i veckans tema! :)
    /Kitty

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack :) Jag kom fram till att det e lättast att komma igång med bloggandet igen genom att delta i olika teman så jag får upp farten.

      Radera
  2. Så fina kombon du har. Det är ju bara så fint med blad i olika former och färger. Den första gillar jag skarpt med Alunrotens mörka blad mot de små och gröna. kanon. den nästa sista gillade jag också de grönvita mot det mörka hängande. Är inte den g-v rätt hög. Ser inte så ut på bilden(kommer inte ihåg namnet)
    Ha nu en skön och fin vecka
    Kram Meta

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack, så snällt :)
      Jag uppdaterade inlägget nu med växtnamnen.

      Radera
  3. Svar
    1. Jag gillar ju blad, syns kanske 😉

      Radera