söndag 9 maj 2010

nya plantor!

Hejsan bloggvärlden!
Det har hänt ganska mycket här de senaste dagarna. Jag har grävt och ränsat en MASSA. Gubben har skyfflat bort jord och flyttat grus etc etc. projektet kommer jag att visa bild på sen när det börjar vara klart! ;) Mycket kvar att göra ännu...
Vi var till mina föräldrar och firade morsdag lite i förskått fredag-lördag. Hann med en massa där också.. hjälpte till att plocka upp buskar och perenner från vinterförvaringen ( några tusentals plator) och som belöning fick vi plocka ihop plator till en syrenhäck :) så nu ska den grävas ner! kollade upp tomtgränsen med grannen igår kväll och funderade över hur nära vi får plantera den..tror vi kom fram till ett bra beslut.

Så..vi kom hem med ca 140 syrenplantor. Jag plockade också ihop lite annat som gulbladig och rödbladig spirea, 1 häggmispel, 2 rosa ölandstok och lite perenner, som hostor, sedum, lungört, röd rudbeckia, astilbe, bellis, plox, alpklematis, liljor och en murgröna. :) nu börjar jag ha det mesta som skall vara vid entrén (det projekt som nu är på g.). Vi hittade dock inte syrenhortensiorna eftersom dom var långt inne i kylrummet och inte hade tagits fram från vinterförvaringen ännu.. men de kommer förhoppningsvis om några veckor.
ååå mee happy! :) SNART frå jag börja planter! bara liite till att ränsa först...



Jag fick även ca 100 fröplantor tagetes av mamma som jag måste planter om i större krukor så fort som möjligt.. inte alla men några ska jag ha, resten blir väl att slänga :/

Såhär ser det ut på bordet med frösådder för tillfället..allt börjar skjuta i höjden och väntar på varmare utomhusväder..bli sommar nu då!!!

idag ska jag bara lata mig eftersom det regnar ute och läsa lite i mina nyinköpta böcker, "En lisa för själen" och "trädgårdsmagi" :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar