måndag 27 oktober 2014

Entrérabatten

Vår entrérabatt har sett ut som ett övergivet misskött kirskålshelvete i många år. 
För ett år sedan började jag rensa kirskål, åkerfräken, nässlor och vildhallon. En minigrävare grävde bort den gamla risiga hagtornshäcken upp mot vägen och roskade ut alla kirskålsrötter över hela området igen så jag fick sätta några veckor i april på att rensa hela området igen. 


Under påsken grundgödslade jag hela alltihopa och gjorde formen till rabatterna. Timo hjälpte till att hämta och bära stenar. 
Vi hade hämtat en stor ginnalalönn från mina föräldrar i Övermark (150km söderut) och kastade på samma gång på en extra mindre ginnalalönn som blev planterad här. 
Äppelträdet är enda som lämnades kvar och vildrosen flyttades lite eftersom den ändå skulle grävas upp för att få bort all kirskål rensad. 


Sen var det bara att börja plantera!
Kärleksört, iris, Strandiris, blå bolltistel, röd rudbeckia, sibirisk nepeta, revsuga, rödbladiga groblad, klippstånds och en hel massa andra. 
Jag har tyvärr i ga bilder från det eftersom min son stoppade min iPhone i mikron då så alla bilderna grillades med telefonen. 
 Men såhär blev det och bilderna är från sensommaren och hösten. 
Jag hade tänkt plantera massor med vårlökar här nu i höst också men det blev bara 800 crocus för vi håller på att sanera vårt vatten och mögelskadade hus så tiden räcker inte riktigt till. 
 V







Efter att jag hade detta område klart började jag rensa kirskålsmattsn bakom huset..dubbla storleken detta. Och fick det klart planterat och allt för två veckor sedan. Det fattas lite större stenar ännu men de tar vi till våren (för nu minns jag inte var jag grävt ner alla 1500 lökar). Det är i norrläge och har endast sol några timmar från morgonen så det blev mera ett woodland. Men det tar vi senare. Jag är lite utan bilder efter mikro-incidenten. ;) 

Ha en skön start på veckan!

Jag tänkte försöka hinna plantera vitlöken före det fryser på igen. Och bygga upp ett helt kök.. 

2 kommentarer:

  1. Fantastiskt!! Alltså jag förstår i te riktigt hur du har lyckats få det att växa till sig så där brutalt under en ynka säsong!?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack :)
      De e väl säkert min djupgrävning, grundgödsling och vattning som gjort susen!

      Radera