torsdag 2 juni 2011

Nu blommar det...

... I äppelträden...


... Och Körsbärsträden!


Vi har fyra gamla stora fina äppelträd och det första har nu slagit ut i full blom, det som står soligast då förstås.
Jag har ingen aning om vad det är för namnsorter men det spelar inte så stor roll heller ;)

Körsbärsträdet som blommar i år blommar för första året hos oss. Vi köpte det i fjol så.. Nu kommer jag inte ihåg namnet utantill och orkar inte springa ut till myggorna, men det är ett surkörsbär iaf och vi väntar nu på första frukterna senare till hösten..

Jag har för några veckor sedan planterat ett till surkörsbär samt ett krikon. De är dock små rotskott så där lär jag få vänta X antal år ännu men det stör mig inte, den som väntar på något gott...

***

Denna lediga dag har spenderats med frösådd, sommarblomsplantering, ränsning mellan stenplattor och lite grillning. Har även varit till en vän som nyligen flyttat och kollat in omgivningarna lite. Hon bor bara några hundra meter från en sandstrand och skogen är väldigt nära..vi sökte efter en liljekonvaljskog men gick troligen åt fel håll..hon lovade dock att söka upp den och ringa när hon vet den rätta vägen.. :)

***

Angående Botaniska trädgården i Helsingfors kan jag inget annat än hålla med era kommentarer, det är verkligen synd att så stora fina parker låts förfalla på detta sätt. Jag hoppas verkligen att de nu satsar på att renovera parken så den åter blir en pärla. Den ligger mitt i helsingfors centrum så man tycker ju att det borde vara prioriterat att hålla den i bättra skick..men men, de e inte jag som håller i pengarna och det är ändå alltid (nästan) pengarna som styr, tyvärr.

***

Hoppas alla har haft en trevlig ledig "flygardag", de har iaf jag haft!

1 kommentar:

  1. Vi har inga fruktträd,eller jo det har vi ju:) Ett gammalt päronträd (säkert 100 år) och ett bigarråträd;) De har blommat över nu:) Låter som om du haft det härligt i dag, det har vi också:)/Monne

    SvaraRadera