torsdag 17 juni 2010

prunus och pimpinellifolia

Idag har jag ränsat denna grusgång..det tog ganska lång tid eftersom det var fullt av små ogräsplantor som var svåra att få med ner i korgen. Men är nöjd med resultatet, nu ser det fräshare ut igen :)
Har även varit en sväng till sunds och prisma idag och köpt lite växter. Ett körsbärsträd´prunus cerasus´ kom med hem samt en rosa pimpinellifolia ´plena´ från prisma.. och en klematis éximia´ och klätterrosen ´rosa pohjantähti´från Sunds Trädgård. Egentligen brukar jag inte köpa växter eftersom min pappa har plantskolan Botnia Plant men eftersom han inte har rosor eller träd så får jag så lov att köpa dem själv. ;)


Körsbärsträdet blev planterat med smultron runt fötterna i en hjärtformad rabatt. Rasmus godisställe kallas det mellan varven.


Denna jordkällare finns vid Aspegrens Trädgård här i Jakobstad, den är så mysig tycker jag..skulle vilja ha en hemma också..bara man skulle ha en större tomt..


Köpte en Rosa pimpinellifola ´plena´. Förhoppningsvis ska den trivas och bli runt metern hög och blomma lika vackert som på bilden till vänster..dom doftar också underbart! blom-bilden är tagen vid Aspegrens Trädgård.


Hittade också några små (stora) söta blåa vid Aspegrens..

Här hemma ser det ut som om det kommer att komma mycket vinbär i år igen :) mycket saft till oss!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar