måndag 5 april 2010

var lämande våren?



Vi har firat påsk hos mina föräldrar, 200 km söderut. Där var gr'smattorna nästan fram tinade och många vårfåglar hade kommit dit.
Idag när vi var påväg hem möttes vi av snöyra och ca 50cm mera snötäcke. JAG GER UPP! var e våren???

denna bild togs idag hemma hos oss..
Som försommar projekt kommer vi att lyfta upp uthuset, gjuta ny grund och göra en ny stenfot samt lägga om taket (allt måste bytas). Sen skall hela uthuset skrapas och målas om, vitt och blått. Sen till hösten kommer jag att plantera klättervildvin längsmed uthuset samt en rosa helenea hybrida ros vid södergaveln.
En örtagård skall även den göras i vår, den kommer att vara längst mot norr av uthuset, där kommer också en syrenhäck samt en stunmur. allt i sommar ;) jag ska gräva, gräva,gräva och ränsa hela sommaren! :)

planterade två aurekel i en gammal kruka idag också, hoppas att dom tar sig så småningom. Gillar inte att köpa vårväster som e klart utslagna, nej, de ska vara i första vaknande stadiet så man kan följa med dem dag för dag fram till blom!
(gillar absolut inte cementen som är framför dörren hemma hos oss..den förstör hela entrén. Men sålänge vi inte har tid att ta bort den så får den vara kvar.. :/ )


Jag planterade även vårens första sticklingar idag - vinca minor.
min far, trädgårdsmästaren, påstod att de ska klara sig bara de är i växthuset och hålls jämt fuktiga :) hoppas på mååånga nya friska plantor till hösten.

och eftersom vi har varit hos mina föräldrar hela påsk så har jag förståss satt in en beställning på buskar, träd och perenner jag vill ha (allt gratis)...underbart att ha en familj som har plantskola! ;) hihi
Fick även ändra några av mina planer, mamma pratade omkull mig och jag fick så mycket negativt snack om de buskar jag hade valt så jag sket i dem - orkar inte med en massa rost, dålig tillväxt etc. etc. Fick däremot många nya tips på andra buskar och träd som jag ska ha i åtanke nu under planeringstider.

Tog också med mig hem två nyvakna löjtnanshjärtan och en hosta, som planterades i krukor och skall få pryda entrén bara de kommer upp lite till och jag kan ta bort täckningen av löjtnanshjärtanen. kommer bli sååå fint!

Nu skall jag sätta mig med en kopp te och kolla barnprogrammen med min söta trötta son och invänta min syster som kommer att bo här i två veckor fro.m. idag.

Ha en fortsatt skön tidig vår! snart e den här på riktigt!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar