onsdag 27 oktober 2010

vintern börjar Nu..

Här har vi början på vintern. Snön har laggt sig över trädgården och allt är nu visset och vilar inför våren.
Det finns inte så mycket att göra i trädgården såhär års, mest snöskottning som gäller. I år har jag också satt ut pinnar som märken för var rabatterna går och buskr etc så de inte blir söndertrampade/ totalt överskottade och sönderbrytna. Hoppas bara att inte pinnarna försvinner under snön..
Jag och Rasmus har satt ut mera matbord åt fåglarna och båda e lika facinerade av dem när de ivrigt pickar i sig maten :) Min man däremot verkar inte så intresserad.. Men bra att sonen iallafall delar mitt intresse ;)

talgoxar

snögubben som sen gick "tönder" när Rasmus kramade honom för hårt..
Timo och Rasmus byggde en stoor snögubbe medans det ännu var tö. Vilken tur att vi hann ut och göra den medans det gick, för nu är det bara is, is och hagel..men det kommer mera snö - mycket snö! Hoppas bara att det inte smälter bort mellan nu för det är så bra vintertäckning åt alla växterna..

herr igelkott
Idag funderar jag på att bygga ett bo till herr igelkott till nästa höst. Ett tort ett så han inte blir vårt och kall. Har hittat lite ritningar på bon redan men ska försöka hitta mera för att få ett så bra som möjligt åt honom. Igelkottar sover ju i löv/kvist högar under vintern, men eftersom snön oftast smälter och fryser till is mycket under förvintern så är det bra att bygga bon till dem som är vattentäta men ändå andas, vintern är nämligen ett stort hot mot igelkottens liv, och vi vill ju inte att de fryser ihjäl under vintern..Jag är iallafall VÄLDIGT glad att de vill vara i våran trädgård! Har knappt sett några sniglar alls i sommar och det troligen mycket tack vare herr igelkott! :)

Ha en fin dag!

Sandra


4 kommentarer:

  1. Så mysigt med en igelkott i trädgården! Var rädd om honom och bygg ett riktigt fint bo! Vi har ingen igelkott tyvärr, men en huggorm, en stor snok, flera ekorrar, massor av kopparormar, grodor och paddor. Sköter om alla så gott jag kan.
    Nu har jag flyttat in till stan men innan vi åkte fyllde vi alla fågelmatare och de kom direkt, talgoxar, blåmesar, finkar av olika slag, hackspettar, koltrastar (vi har två par och de brukar plocka upp det de andra släpper ner på marken).
    Ha det gott!/Laila

    SvaraRadera
  2. Åh vad det skulle vara roligt med igelkottar i trädgården. Förstår att du är rädd om den du har. Trist att du redan har så mycket snö och is men det kan ju vara kul för Rasmus:) Ha det gott/Monne

    SvaraRadera
  3. Hej Sandra!
    Oj, vad du/ni har mycket snö!
    Kul för både vuxna och barn att få vara ute och bygga en snögubbe :=)
    Trevligt med en Igelkotte i trädgården, hoppas den stannar kvar och flyttar in i 'vinteridet' du ska bygga.
    Ha en fin dag!

    SvaraRadera
  4. Så mycket snö! Mata fåglarna gillar jag också, måste skaffa mig en fågelmatare till. Bra lista med vilka fröer de gillar som du hade häromdagen. Förstår nu att man måste ha lite olika sorters mat. Jag har också funderat på igelkottshus, men jag undrar om de skulle gilla det?
    Kram,
    Katarina

    SvaraRadera